Jo-Anne Balcaen

Portfolio

  • Photo of artwork by Jo-anne Balcaen

Gagosian Gallery / Philadelphia Museum of Art

2016 Produced in collaboration with David K. Ross. Colour ink jet print on Epson Enhanced Matte, 11.5" x 28" (29.5 x 71 cm). Edition of 30 + 2 A/P

Gagosian Gallery / Philadelphia Musuem of Art reconsiders two photographs initially taken independently in the context of individual projects. The two images are characteristic of Jo-Anne Balcaen and David K. Ross’s respective interests in art institutions and their mechanisms of display. Beyond the formal resonance found in the arrangement of the two photographs, the assembly or montage of these images draws our attention to elusive elements at the limit of materiality. The steam emanating from the roof of the Philadelphia Museum of Art and the light bars reflected on the floor of the Gagosian Gallery both allude to infrastructure essential to the orderly functioning of the institutions. If, in the first case, one thinks of the temperature and humidity regulation systems of the museum, in the second case we are rather encouraged to reflect on what renders the works in the renowned private gallery visible and viewed. The two examples each speak of a system of valorization; one by means of accumulation and preservation, the other through the method of vision and distribution of images (the gallery lights being a key element of the photographic documentation of art and exhibitions). The parallel proposals, now juxtaposed, suggest a continuity or circularity from one moment to the next, from one building the next.
- Text by Étienne Tremblay-Tardif, for Partage Montréal

(Translated by the author, edited by Lori Beavis, Karen Lampocov and Kell Warshaw)

View David K. Ross’ website


Gagosian Gallery / Philadelphia Musuem of Art reprend deux photographies prises indépendamment l’une de l’autre, dans le cadre de projets individuels antérieurs. Les deux images sont caractéristiques des intérêts respectifs de Jo-Anne Balcaen et David K. Ross pour les institutions de l’art et leurs dispositifs de monstration. Outre la résonance formelle dans l’arrangement des deux photographies, le montage des deux images porte notre attention sur des éléments presque insaisissables, à la limite de la matérialité. La vapeur qui s’échappe du toit du Philadelphia Museum of Art, puis le reflet sur le plancher des rampes d’éclairages de la Gagosian Gallery pointent en fait deux infrastructures essentielles au fonctionnement ordonné et régulier de ces institutions. Si dans le premier cas on pense au système de régulation de la température et de l’humidité dans les salles et les voûtes du musée, dans le second cas nous sommes plutôt amenés à considérer ce qui rend les œuvres de la galerie privée visibles et vues. Les deux exemples nous parlent d’un système de valorisation; d’un côté, à travers une logique d’accumulation et de conservation; et de l’autre, à travers une logique de visibilité et de distribution des images (l’éclairage servant entre autres à la documentation photographique des œuvres et des expositions). Les propositions sont ici parallèles, mais dans leur montage suggère aussi la continuité, la circularité, d’un moment à l’autre, d’un édifice à l’autre.
- Texte écrit par Étienne Tremblay-Tardif, pour Partage Montréal

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