Jo-Anne Balcaen

Portfolio

  • Photo of artwork by Jo-anne Balcaen

    Installation view, Centre Clark, 2011. Photo: Sébastien Lapointe

  • Photo of artwork by Jo-anne Balcaen

    Installation view, Centre Clark, 2011. Photo: Sébastien Lapointe

  • Photo of artwork by Jo-anne Balcaen

    Extreme Rock CD case

  • Photo of artwork by Jo-anne Balcaen
  • Extreme Rock, 15s samplers. Music composed by Damon Criswell, published by Sounds Incredible Publishing (SOCAN)

  • Photo of artwork by Jo-anne Balcaen

    Installation view, Centre Clark, 2011. Photo: Sébastien Lapointe

  • Photo of artwork by Jo-anne Balcaen

    Installation view, Centre Clark, 2011. Photo: Sébastien Lapointe

Sound Ideas

2011 CD case, text printed on PVC, wood, Masonite, Mylar, audio, headphones

As its point of departure, this installation uses an audio CD of generic, instrumental rock created as background music for the film and television industry, and asks the viewer to consider his or her own image in relation to it. The viewer’s experience is first directed by a descriptive chart that categorizes each musical track according to the mental or emotional state it is meant to evoke, for example, Renegade: Assertive & Commanding; Hammer Down: Grinding & Intimidating, etc. As such, these tracks constitute an idea of what rock music should be. Within the mirrored interior of the structure, the viewer listens to these Extreme Rock songs on a pair of headphones, confronted with multiple reflections of himself, creating a psychic space where self-consciousness, awkwardness and fantasy uncomfortably coexist.

Created with support from the Conseil des arts et des lettres du Québec.

Exhibition history: Centre Clark, Montréal (2011)


Cette installation s’articule autour d’une suite de pièces instrumentales de musique rock génériques, conçues pour l’industrie du cinéma et de la télévision. Notre expérience est d’abord et avant tout guidée par un langage descriptif, une catégorisation des chansons qui offre une sorte d’ersatz d’expérience; ces pièces constituent une idée de ce à quoi ces types de musiques devraient ressembler, comme par exemple, Renegade: autoritaire et imposant; Full Speed: acharné et intense. À l’intérieur d’une structure de bois recouvert de Mylar réfléchissant, le spectateur fait l’expérience de cette musique forte et aggressive à l’aide d’une paire d’écouteurs, le plongeant dans un espace physique et psychique où la prise de conscience de soi, le malaise, et le fantasme se côtoient.

Réalisé avec l’appui du Conseil des arts et des lettres du Québec.

Read more